Med ungdomslandslaget i Estland – reseberättelse av Viktor Smedberg

Võru Kevad, Estland 10-14 Mars 2011

Torsdag morgon, klockan 06.30 dags att stiga upp checka vikten på vågen och sedan iväg mot centralstationen i Malmö för vidare transport mot Stockholm. 36 timmar kvar till invägning i Estland, det blir en lång resa. Som tur är så har jag ju resesällskap med Victor Busch som också skall iväg med ungdomslandslaget för första gången.

Tidsoptimisten ”Daddy” var lite seg på morgonen så det blev ”lite” stressigt till stationen, men det var minst 12 minuter kvar när vi hoppade på tåget! Resan till Stockholm med SJ gick bra, förutom att vi hade en irriterad och sur farbror bredvid oss hela vägen, men alla vaknar ju inte direkt positiva på morgonen eller så kommer sådant med åldern! 🙂

Väl framme i Stockholm mötte vi upp resten av grabbarna och åkte vidare till färjan för att guppa vidare över Östersjön mot Estland. På dit vägen delade Victor och jag hytt med Yekta och Rasmus, både jag och Victor valde att ta det lugnt i hytten och tittade på TV1000 innan vi somnade trötta..

Väl framme på fredag, blev vi hämtade med bilar av estländare som körde oss ca 2 & 1/2 timme innan vi var framme vid hotellet i Võru där vi tog en snabb paus för att sedan ta oss vidare till hallen och invägningen. Invägningen gick givetvis fint, det var bara Joel som fick jobb ner sin vikt en liten stund, men det löste sig efter lite springande och svettande!

Äntligen ”Middag” på hotellet, dags att trycka i sig vätska och en massa god mat! So

m vanligt blev man propp mätt, väldigt mätt! I Estland är det billigt att äta trots att man numera har Euro som valuta, jag åt givetvis en stor schnitzel med pommes och dricka och det kostade endast 6 Euro. Jepp!

Estland Victor

Jag vet att det borde ha varit bättre med pasta/ris, men är man sugen så är man…

Efter middagen var det dags för ett litet träningspass innan vi gick tillbaka för att sova och vara pigga till tävlingen på Lördagen, vi hade tv på rummet men det enda man visade var givetvis om jordbävningen och tsunamin i Japan så vi somnade i skaplig tid.

Lördag morgon 08.30 dags för frukost, tävlingsstart 11.00
Min viktklass började och jag var typ ut som nummer tre, kände mig lite nervös i första matchen, lite seg och sliten i kroppen! Var ju iväg i Tyskland helgen innan. Vann första matchen utan problem, han jag mötte gav upp halvvägs in i matchen! Match nummer två förlorade jag, men borde ha vunnit den tycker jag! Förstod inte riktigt varför den andre inte fick shido på sitt backande och negativa judo.

Men sånt är livet och sporten ”Domaren dömer”, det var bara att försöka skaka av sig förlusten och sikta mot åter kval och en 3’e placering även jag var arg och besviken! Resterande matcher gick bra, även om jag kände mig helt slut i kroppen och inte direkt var toppad till denna tävling. Det blev tillslut en 3’e placering och brons medalj!

För de övriga grabbarna gick det ungefär lika, vi fick totalt 3 Brons medaljer och ett par 5’e placeringar med oss hem, Victor och Jag samt Joel blev alla tre brons medaljörer.

Och vi var väl ganska glada för det, då det var ju första gången vi var iväg med ungdoms landslaget. Tävlingen gick på 4 mattor och flöt på bra, det var väl ca 400 tävlande totalt sett från Estland, Letland, Litauen, Ryssland, Vitryssland, Polen och Finland. Extra kul var det att alla matcher sändes live på internet, så föräldrarna där hemma kunde följa matcherna så dom var väl lite extra uppjagade där hemma 😉

På Söndagen hade vi samträning på morgonen, mestadels med Estländare vilket var helt ok, jag tror dock att vi har generellt bättre kondition! Båten lämnade Estland på söndagskvällen och vi träffade faktiskt lite Cubanskor som uppträdde på båten vilka vi försökte prata lite spanska med! Men det blev mestadels teckenspråk, fast kul var det 🙂

Efter en lång resa var man hemma igen på måndag eftermiddag, lite trött och sliten men glad och positiv! Ett stort tack till Raymond och Peter som var våra ledare på resan och alla andra grabbar som var med, vi lär ses igen!